De misslyckade museibesökens dag

Av förklarliga skäl började inte söndagen alldeles för tidigt. Jag hade somnat halv nio och de andra två kan sova precis hur länge som helst. Vi hade iallafall ambitiösa planer för dagen. Tack vare Carl Elfving (och kanske lite alla reklamaffischer över hela Berlin) fick vi nys om den temporära utställningen om Hitler på Deutsches Historiches Museum. Utställningen är både den första i sitt slag och väldigt omtvistad och kontroversiell. Allt som handlar om Hitler har nämligen en tendens att attrahera "fel" typ av besökare, dvs. bli en samlingspunkt för nynazister. Mer om det kan ni läsa på DN via länken Carl postade under inlägget "Mitt första tyska skämt".

Förväntansfulla och laddade anländer vi halv fem till Deutsches Historiches Museums portar och för att där få reda på att det är minst en timmes kö in till utställningen. Som grädde på moset stänger kalaset 18.00 så vi gick besvikna och smått irriterade därifrån.
Hängde läpp gjorde vi dock inte så vi strosade vidare på Unter den Linden ner till Berliner Dom. Jag som kände att jag ville få i mig någon typ av kultur gick in i Berliner Dom för att åtminstone få sätta mig en stund i kyrkan. Väl där visade det sig att kyrkbesöket visst inte var gratis utan kostade för 3 euro för studenter. Vi alla var vid det här laget helt panka (verkligen helt panka) men jag lyckades ändå skrapa ihop 2 euro och 95 cent. Då det var en kyrka och jag var en fattig student var jag övertygad om att det skulle kunna gå för sig. Det var inte surtanten i kassan. När jag förbluffad frågade för tredje gången (trevligt) om hon på allvar inte tänkte släppa in mig med 5 cent för lite fällde hon ner luckan framför mina ögon. Jag blev då så förbannad på kärringjäveln att jag drog upp luckan med händerna stirrade henne i ögonen och sa "God bless you". Svordomarna väntade jag med tills jag var utanför. Då sparade jag inte på krutet. De andra som satt utanför och inte förstod vad jag skulle in i en kyrka och göra skrattade åt min olycka och vi tog oss tillsammans bort till Alexanderplatz. Vårt mål var Café Lony, ni vet vårt favoritcafé uppe i Prenzlauer Berg. Det kom återigen att bli dagens räddning. Tyvärr var inte den fina damen där men vi fick oss ett mysigt litet hörnbord och goda kaffedrycker så vi klagade inte. Vi fick dessutom sällskap av Wera som passande nog bor i närheten. Efter någon trevlig timme @Café Lony bar det tillbaka till väst. Vi åt en mysig killmiddag på en italiensk restaurang och såg sedan Inception på den råstora biografen invid Potsdamer Platz. En lyckat misslyckad dag med andra ord. Eller en misslyckat lyckad dag kanske. Vad vet jag. Trevligt var det dock.
Höga museiförväntningar

Vi hittade två randombyggnader på ett torg (om någon vet vad de innehåller får ni gärna dela)


Museitagg utanför Historiska

Spontant kyrktagg


Två snygga vänner
och Christian



Gustav tyckte om den italienska restaurangen

Nu är ni iallafall lite i fas med våra strapatser här nere. Har ni några frågor eller funderingar? Ja men då är det bara att skriva in en liten kommentar!
God natt önskar Bloggstarz Berlin genom Alexander


Kommentarer
Postat av: Snäckan

Bedrövligt att även andlighet ska kosta pengar. Men det var skönt att höra av er. Den därna hitlerutställningen ska väl pågå till i januari så ni hinner nog se den. Tips - gå en vardag förmiddag, då är det nog mindre folk (men kolla först om det är stängt på måndagar som här i SE)

2010-10-20 @ 08:58:06
Postat av: Eskil Papp

Kyrkans vägar äro outgrundliga. Stackars Gud! Man kommer inte in i en moské om man inte är muslim. Stackars Allah! Svårt att få nya anhängare i religionerna. Dåligt pr-jobb. Jag vill gå på måndagen på AH utställningen under vårt stadsbesök. Stor artikel i SVD idag. Ligger mycket jobb bakom, för att inte låta folk ikonisera AH. Byster står så att man inte kan fota sig med dem och inga av AH:s egna uniformer etc.

2010-10-20 @ 10:00:22
Postat av: Kusinen

Byggnaderna ni hittade ligger på Gendarmenmarkt och är

1. Deutscher Dom

2. Ett av Berlins många konserthus

Byggnaden till vänster om konserthuset är Französicher Dom.

2010-10-21 @ 00:14:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0